Artboard 3png
0

سبد خرید شما خالی است

ورود و عضویت
×

ضد یخ خودرو و هر آنچه باید بدانید!

مدیر سایت
27 مرداد 1401
5 دقیقه زمان برای مطالعه
ضد یخ
3.7/5 - (3 امتیاز)

ضد یخ خودرو و هر آنچه باید بدانید!

زمانی که هوا شروع به سرد شدن می کند، باید موارد زیادی مثل لاستیک ها، روغن، چراغ، برف پاک کن و حتی باتری خودرو را چک کنید. و اما چیزی که اغلب نادیده گرفته می شود، سیستم خنک کننده خودرو می باشد. عملکرد صحیح سیستم خنک کننده، میتواند تاثیر زیادی روی سلامت موتور خودرو شما داشته باشد. مایع خنک کننده / ضدیخ خودرو از داغ کردن یا یخ زدن موتور در شرایط آب و هوایی مختلف جلوگیری می کند.

بسیاری از مردم تنها زمانی به فکر خرید ضدیخ می افتند که دمای هوا به زیر صفر برود. اما آیا این روند اشتباه است؟ در طول کار موتورهای احتراق داخلی، ترکیب سوخت-هوا داخل سیلندر می سوزد. در نتیجه میزان زیادی گرما آزاد کرده و به دیواره های سیلندر و موتور منتقل می شود. ما میدانیم که جامدات حین گرم شدن منبسط می شوند.

بنابراین قطعات فلزی موتور بر اثر گرمای زیاد منبسط خواهد شد و نیروی اصطکاک بین سیلندر و پیستون افزایش می یابد. لحظه ای که نیروی اصطکاک از قدرت موتور بیشتر شود، موتور به دلیل آسیب زیادی که متحمل شده از کار می افتد. برای جلوگیری از این مسئله موتور باید به طور دائم در حین کار کردن خنک شود. با فروشگاه قطعات خودروهای چینی کلاب یدک همراه باشید تا همه چیز درباره ضد یخ خودرو! را بدانید.

خنک کردن موتور احتراق داخلی

تمامی خودروها دارای یک سیستم خنک کننده هستند که از کولنت یا مایع خنک کننده استفاده می کند_همان ضد یخ _ چرا که گرمای اضافی را از مکانیزم و تمامی قطعات موتوری می زداید. سیستم خنک کننده خودرو دارای یک فن، ترموستات، یک رادیاتور و یک واتر پمپ می باشد که باعث جریان یافتن کولنت می شود. مایع به طور دائم از سمت موتور به رادیاتور و بلعکس در جریان می باشد.

اگرچه وظیفه اصلی مایع خنک کننده خودرو، پایین آوردن نقطه انجماد سیال و جلوگیری از آسیب به موتور می باشد، دارای یک سری وظایف دیگر نیز می باشد. به همین دلیل نیاز است که در تمام طول سال، میزان معینی از مایع خنک کننده داخل سیستم خنک کننده خودرو شما وجود داشته باشد. از جمله این وظایف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش نقطه جوش آب
  • جلوگیری از تشکیل رسوب و کف
  • اثرات ضد خوردگی
  • روغنکاری قطعات موتور

تفاوت بین مایع خنک کننده و ضد یخ خودرو

مایع خنک کننده و ضد یخ ماشین دارای شباهت هایی هستند ولی یکسان نمی باشند. ضدیخ یک مایع مبتنی بر گلیکول می باشد که باید قبل از استفاده با آب رقیق شود. در این صورت به خنک کننده تبدیل می شود.

ضد یخ خودرو یک مایع غلیظ بر پایه گلیکول می باشد که با آب ترکیب می شود و برای پر کردن سیستم خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از نامش پیداست، ضد یخ از یخ زدن کولنت در دمای زیر صفر درجه جلوگیری می کند. این ماده همچنین به جلوگیری از رسوب و خوردگی موتور ماشین کمک می کند و انتقال گرما از موتور به مایع را بهبود می بخشد.

و اما کولنت به مایعی گفته می شود که در موتور جریان دارد و دمای آن را برای عملکرد بهینه متعادل می سازد. در واقع اکثریت خودروهای مدرن از این مایع به نظور حفظ دمای بهینه موتور استفاده می کنند.

اگر می خواهید از فروشگاه های آنلاین برای خرید ضدیخ و خنک کننده اقدام کنید، باید تفاوت این دو را بدانید. محصولی که دارای برچسب مایع خنک کننده می باشد، از قبل با آب ترکیب شده و آماده استفاده مستقیم در سیستم خنک کننده است. و اما محصولی که لیبل ضد یخ را روی آن می بینید، یک محلول غلیظ می باشد که باید قبل از استفاده با آب مقطر یا غیر معدنی ترکیب شود.

انواع ضد یخ خودرو

ساده ترین راه برای طبقه بندی خنک کننده بر اساس نوع بازدارنده خوردگی می باشد. به این ترتیب تمامی ضد یخ ها را میتوان به دو گروه تقسیم کرد:

  1. ضدیخ سنتی: (فناوری اسید غیر ارگانیک، IAT) با بازدارنده غیر ارگانیک. این نوع ضدیخ معمولا تا دو سال یا 60000 کیلومتر عمر می کنند. در حالی که ضدیخ حاوی سیلیکات میتواند تا 3 سال یا 100000 کیلومتر نیز قابل استفاده باشد.
  2. ضدیخ ارگانیک: (فناوری اسید ارگانیک، OAT) یک فناوری بر اساس اسیدهای آلی. این گروه شامل دو دسته زیر می شود:
  • ضدیخ هیبرید: (فناوری اسید آلی هیبرید، HOAT) ترکیبی از OAT و افزودنی های غیر ارگانیک می باشد.
  • ضدیخ لوبرید: این نوع ضدیخ بر پایه OAT و غلظت کمی از اسیدهای آلی (کمتر از 10%) ساخته می شود.

رنگ ضدیخ خودرو نشان دهنده چیست؟

معمولا ضدیخ بی رنگ می باشد ولی به درخواست سازنده به آن رنگ اضافه می شود. در ضدیخ های سنتی معمولا هاله ای از رنگ های سبز تا آبی به چشم می خورد. در حالی که ضدیخ های ارگانیگ در طیف رنگ های صورتی تا نارنجی تولید می شوند. اگرچه رنگ ضد یخ یک مسئله استاندارد می باشد، ولی نمیتوان بر اساس رنگ نوع آن را تعیین کرد. به عبارت دیگر برخی از ضد یخ ها در مناطق مختلف به رنگ های متفاوت تولید می شوند. بنابراین برای خرید به رنگ آن اکتفا نکنید.

آیا میتوان ضد یخ ها را با هم ترکیب کرد؟

در تئوری بله ولی در عمل، بهتر است که ضد یخ های مختلف را با هم ترکیب نکنید. هرچند یک سری جدول سازگاری وجود دارد، ولی بیشتر برای تولید کننده کاربرد دارد. شما نمی توانید به رنگ ضد یخ ها اکتفا کنید، و تجزیه تحلیل شیمیایی نیز گران می باشد. بنابراین یک راننده معمولی نمی تواند بفهمد کدام ضد یخ ها با هم سازگار هستند.

آیا میتوان از آب به عنوان ضدیخ استفاده کرد؟

همانطور که می دانید هدف استفاده از ضدیخ خودرو، جلوگیری از یخ زدگی در زمستان می باشد. بنابراین نمیتوان از آب به عنوان ضد یخ استفاده کرد. چرا که در دمای صفر درجه سلسیوس یخ می زند. این مسئله باعث ترک خوردن بلوک و سرسیلندر خودرو خواهد شد. همچنین در تابستان هم به دلیل دمای بالا تبخیر می شود.

از آنجایی که آب باعث خوردگی قطعات فلزی سیستم و همچنین تشکیل رسوبات آهکی می شود، میتواند جریان سیال را در سیستم کند کرده و آسیب جدی به موتور خودرو وارد کند. هر چند اغلب کارشناسان تاکید می کنند که نباید ضد یخ را با آب معمولی ترکیب کرد، ولی برخی معتقدند در شرایط خاص میتوان این کار را انجام داد. در واقع آب مورد مصرف باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد و سختی آن بالا نباشد.

به چه میزان ضدیخ ماشین را با آب ترکیب کنیم؟

به منظور استفاده از ضد یخ باید به نسبت 50:50 یا 60:40T، آب مقطر یا غیر معدنی به ضدیخ اضافه کنید. این که تا چه میزان ضدیخ را با آب ترکیب کنید، بستگی به آب و هوای منطقه دارد. فقط مراقب باشید که ضد یخ خودرو را بیش از حد رقیق نکنید. چرا که باعث می شود نقطه انجماد تا حد زیادی افزایش یابد و دیگر از ایجاد زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری نمی کند. بهترین راه پیروی از دستورالعمل روی هر ضد یخ می باشد. چرا که تولید کننده محصول خود را بهتر می شناسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

لوازم یدکی لیفان

لوازم یدکی لیفان

لوازم یدکی لیفان لوازم یدکی لیفان، یکی از برندهای خودروسازی چینی است که در سطح جهانی شناخته ...
مدیر سایت
21 اسفند 1401
لوازم_یدکی_ام_وی_ام

لوازم یدکی ام وی ام

لوازم یدکی ام وی ام لوازم یدکی ام وی ام، یک شرکت خودروسازی چینی است که در سال ...
مدیر سایت
22 اسفند 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader